Lean Management: Transformant l’Organització

08/02/2011

El passat dia 8/Febrer, el Club de Operacions ESADE Alumni – LEAN

El passat dia 8/Febrer, el Club de Operacions ESADE Alumni va organitzar una taula rodona en què van intervenir diversos representants de companyies que van explicar com han implantat la metodologia lean per millorar l’eficiència i frenar el malbaratament a l’empresa.
Joaquín Acha (Lic&MBA 88), president del Club Operacions ESADE Alumni, va agrair l’assistència a les gairebé dues-centes persones assistents a la sessió, com també als representants de Sertrans, nou patrocinador del club.

Miguel Ángel Heras (MBA 78/PhD 03), director del Departament de Direcció d’Operacions i Innovació d’ESADE, va recordar que l’origen de la metodologia lean és a les empreses automobilístiques japoneses. Concretament, a Toyota, que ha aconseguit convertir-se en el fabricant de vehicles de referència al món gràcies, en bona part, a l’èxit de la implantació de mesures per reduir costos i millorar els temps de lliurament. En origen, el sistema es va dissenyar per a fàbriques d’automòbils i les relacions que tenen amb proveïdors i consumidors, si bé posteriorment s’ha estès a d’altres àmbits

Cada cop hi ha més empreses que han optat per aplicar el mètode lean per millorar la seva eficiència. “Lean significa eliminar tot el que no afegeix valor, treure-li quilos a l’empresa, eliminar-ne l’excés de producció, reduir-ne les existències i els temps d’espera, millorar-ne el transport, eliminar-ne els defectes i aprofitar les capacitats de les persones. El resultat d’aplicar el lean en una empresa es tradueix en la millora de la productivitat, de la qualitat, en menor estoc, menor termini de lliurament i en l’eliminació de l’absentisme”, va resumir Heras.

José Antonio Echevarría, director de Producció de Cobega, va explicar que els programes d’excel·lència operativa són una gran oportunitat per millorar la competitivitat i reinventar l’organització. “Necessitem retallar les despeses supèrflues no tan sols per l’impacte negatiu que generen en el compte de resultats, sinó també per una qüestió de compromís social. La implantació de la metodologia lean requereix compromís, rigor i que la base s’hi senti involucrada. La clau és definir l’objectiu i després escollir les eines, i no a l’inrevés”.

Carles Costa, responsable d’Operacions de Simon Holding, va destacar la importància del canvi en la mentalitat que suposa aplicar el lean. “Ajustar la producció a la demanda real i no a les previsions no és perdre productivitat, sinó tot el contrari. Sempre cal conèixer l’evolució del mercat, però no ha de ser indispensable per al treball diari”, va afirmar.

Jordi Estruga, director de Producció i Logística de Fira de Barcelona, va explicar el cas de l’aplicació del lean en una empresa no industrial, que ha dut Fira de Barcelona a guanyar el premi a l’excel·lència operacional UFI 2010 . “La clau en una empresa com la nostra rau a desenvolupar nous serveis que ajudin a millorar la facturació i a reduir els costos i les incidències”, va resumir.

Per la seva banda, Montse Muñoz, directora de Dairy Europe Industrial & Global Performance de Danone, va explicar que l’obsessió d’aquesta companyia són l’excel·lència i la innovació amb la finalitat de garantir la superioritat respecte dels competidors. “Hem aconseguit que tots els nostres treballadors i col·laboradors assumeixin l’objectiu que no hi pot haver retards, ni accidents, ni avaries. El zero és la meta. L’eficiència i l’eficàcia són un repte que no s’acaben mai”, va explicar.

En acabar la sessió, Oriol Molins (Lic&MBA 95), membre de la junta del Club Operacions ESADE Alumni, va obrir el torn de preguntes, que van estar centrades en la resistència al canvi per part d’empreses i de treballadors per implantar el lean, l’aplicació de la metodologia en la petita i mitjana empresa, i la compatibilitat entre el lean i l’outsourcing.